Mi a hűségrendszer? Hűségrendszerek csoportosítása

Mielőtt vállalkozása támogatásaként valamilyen hűségprogramba belekezdene, érdemes tájékozódni milyen megoldások, rendszerek közül válogathat a piacon. Hiszen ebből is vannak egyszerűbb és bonyolultabb rendszerek, drágábbak vagy olcsóbbak és a költséghatékonyan kialakítható programok.

Hűségrendszerek csoportosítása

  • Gyűjtőfüzet
  • Papír alapú kártyák
  • Plasztik kártyák: vonalkód, QR kód, Chip, érintésmentes

Legegyszerűbb fajtája a papírból készült gyűjtőfüzet, amelybe a vásárlás befejeztével hűségpontokat kapunk. A legelterjedtebb formája, amikor például egy előre meghatározott összegért ’X’ darab matricát kapunk kézhez, amit utána beragaszthatunk a gyűjtőfüzetbe. Ezek benzinkutakon, hipermarketekben működnek leginkább. De létezik olyan megoldás is, hogy a gyűjtőfüzetünkbe pecsétet kapunk, mondjuk egy kávézóban, egy-egy koffeintartalmú termék után, és a 10. cappucinónkat már ingyen fogyaszthatjuk. A megoldás előnye az alacsony bekerülési összeg, egyszerűen nyomtatható a gyűjtőfüzet, és már indulhat is. De ezeknek az a hátránya, hogy sokkal nehezebben visszakövethető a vásárlóink száma, nem tudjuk pontosan mérni használatának mennyiségét, és így a vásárló utókövetése már el is veszett!

A papír alapú törzsvásárlói kártya már egyel fejlettebb megoldás. Ekkor általában a vállalkozás által használt számlázó szoftvert használhatjuk a fizetés pillanatában a pontok regisztrálására. Itt a kártyán egy egyedi azonosító szám szerepel. A megoldás előnye, hogy viszonylag kis beruházással elindítható. Hátrányként említhető, hogy a vásárlók már nem szívesen fogadnak még egy újabb kártyát.

Ezzel szemben az elektronikus plasztik kártyával működő törzsvásárlói programok visszakövethetőek és könnyedén informálják a cégvezetőt hűségprogramjának sikerességéről. Itt is mindegyike egyedi azonosítót tartalmaz, például vonalkód, QR azonosító, chipkártya, mágnescsík vagy akár a vásárló személyes fotója.
A chipkártyás megoldás hátránya, hogy a megszerzett pontokat a rendszer a kártyán tárolja, így azok megsemisülnek, amennyiben a vásárló elveszti a kártyáját. Saját tapasztalataink szerint a vonalkódos illetve QR kódos megoldás a vállalkozás részéről óriási biztonsági réssel üzemeltethető, visszaélésekre ad könnyű lehetőséget, ami csak nagyon sok munkával, utánajárással, göngyölíthető fel.

A legfejlettebb érintésmentes kártya használata esetén a biztonsági kockázatok minimalizálhatók, a kártya belsejében elhelyezett microchip kizárólag azonosítási célt szolgál, a kártyán semmiféle adat nincs eltárolva. Így egy esetleges elvesztés, rongálódás esetén a vásárlót semmiféle kár nem éri, pontjai könnyedén, teljes megelégedéssel akár azonnal egy másik azonosító kártya hozzárendelésével „visszaállíthatóak”

De nemcsak ezen a téren különbözhetnek a törzsvásárlói programok, hanem a vásárlók jutalmazásának tárgyában is. Hiszen lényeges, hogy mi a célunk a hűségprogrammal, az eladás ösztönzése vagy a vásárlóink megtartása és hogyan jutalmazzuk pontosan őket. Mint minden marketing elemnél, itt is nagyon fontos a tervezés, illetve a hűségstratégia felállítása.

Ha ezekkel tisztában vagyunk, és körvonalazódott bennünk melyik törzsvásárlói programra lenne leginkább szükségünk, akkor sokkal egyszerűbb a továbblépés.

2017-12-05T16:42:28+00:00